söndag 24 juli 2011

Vårdberget

I början på juli begav jag mig till Stockholm och Vårdberget för att åter träffa Mont Blanc-gänget. Tanken var att vi skulle ha en planerings- och klätterhelg. Tyvärr kunde inte Sylvia vara med då hon var i Norge och klättrade, men vi övriga fick en fantastisk helg ute på klippan. Vårdberget är ett riktigt fint ställe och jag trodde det skulle vara en hel del folk där. Det visade sig dock att vi var nästan ensamma. Vädret gjorde sitt och vi fick en perfekt klätterdag på lördagen.

Vårdberget bjuder på ett 15-tal olika leder.
Klippan ligger vackert beläget vid Himmerfjärden
och vi kunde till och med ta oss ett härligt bad.
Vi klättrade hela lördagen och hann med en 6-7 olika leder. Jag tycker att klättringen går bättre och bättre för varje gång och det blir bara roligare och roligare. Detta är nyttig träning inför bergen. Jag hoppas att jag kan få mycket klättertid framöver och därmed erfarenhet för att ta mig vidare. Förhoppningsvis känner vi oss snart redo att fortsätta med ledklättring.




En mycket trevlig helg blev det med massor av klättring. Vårdberget kan jag verkligen rekommendera och vi lär återvända dit fler gånger. På söndagen hade vi inte ställt några klockor och råkade sova alldeles för länge, och för att inte behöva stressa så packade vi ihop sakerna efter frukosten och gav oss iväg tillbaka mot Stockholm. Precis när vi satte oss i bilen började det regna, så vi kunde inte ha timat det bättre. Väl i Stockholm så hade jag någon timme över och passade på att ta en liten vandring i staden. Stockholm är ju en alldeles fantastisk stad och nu var det dessutom Street-festivalen och Kungsträdgården var fylld med allehanda jonglörer, dansare, musikanter och spexare. Jag stötte på den här lustigkurren, Mr. Pink, som jag gärna passar på att göra lite reklam för.

Många tricks kunde han, Mr Pink. Oftast var publiken i direkt
skottfält för hans konster. Denna gången dog ingen.
Mr Pink! Om ni ser honom någon gång, stanna en stund och titta, och lägg en slant i hatten. (Det gjorde i och för sig inte jag vilket var väldigt dåligt av mig. Nästa gång ska jag förstås lägga dubbelt.) All form av gatuunderhållning är en trevlig tradition och bör alla gånger uppmuntras. Hatten av för Mr. Pink!

Det var allt för denna gången. På återseende Vårdberget, och på återseende Stockholm!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar