söndag 24 juli 2011

Nytt tält!

Efter att ha dragit erfarenheten vid Sylarna att mitt kära Marmot Nusku inte duger till vinter, snö och minusgrader så köpte jag ett nytt 4-säsongstält som skulle vara av andra doningar. Först hade jag spetsat in mig på ett Hilleberg Jannu men hittade plötsligt Mountain Hardwear EV2 som verkade ypperligt för både vinter och berg. Så fort min ekonomi tillät så beställde jag ett. Det testades omgående i mina föräldrars vardagsrum och kändes otroligt bra i allt sitt material och konstruktion. Tältet verkade hålla vad det lovade.

Mitt nya EV2.

Nu återstod att testa tältet under mer prövosamma former än i ett vardagsrum. Jag hade även köpt ett nytt expeditionskök, MSR XGK, som jag ville testa, och därför gav jag mig i juni ut på Skåneleden för en tvådagars-tur. Vädret såg ut att bli ordentligt ruggigt med regn och blåst, så som resten av sommaren hittills varit, och jag tänkte mig att det skulle vara ett ypperligt väder för att prova tält och kök. Med underställ och gore-tex gav jag mig iväg i rusket. Efter två timmar sprack det upp och blev strålande sol och otroligt varmt och jag, min stora klantskalle, hade inte haft en tanke på att vädret skulle kunna slå om så här och hade inte tagit med mig shorts eller tunnare kläder. Vandringen blev nu till rena pinan och värmen och alla flygfän gjorde att det mer kändes som en tropisk djungelvandring. Värst blev det inne i skogsområdena där flugor och andra fän gjorde tillvaron outhärdlig. Visserligen vet jag att sommaren ofta bjuder på mycket insekter, men detta var inget annat än löjligt. Stannade jag mer än 10 sekunder, tex för att ta ett kort, så hade jag hundratals flugor och mygg omkring mig. Inte riktigt vad jag hade räknat med. Jag hade visserligen myggmedel med mig men bemödade mig aldrig att stanna och sätta på detta utan stövlade vidare för att komma fram till Sövde och badplatsen där. Efter 4 timmar och drygt 18 km kom jag fram, och aldrig har jag varit mer badsugen än jag blev nu.

Om man vill bli riktigt badsugen kan man testa att vandra
med packning i underställ och gore-tex i 4 timmar i strålande
sol och sedan komma fram till en badplats.
Efter att ha badat och solat någon timme beslöt jag att ringa mina föräldrar som fick hämta mig. Det var ändå ingen mening att testa tältet om det skulle vara sånt här väder. Inte trodde jag att jag kunde misslyckas med en vandring i Skåne mitt i sommaren, men det var just vad jag kunde!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar