söndag 24 juni 2012

Träning med ryggsäck genom Skåneland

Jag brukar ibland slänga ner en massa vattenflaskor i ryggsäcken och vandra runt med dessa för att få träning inför diverse strapatser. Det kan låta tråkigt, men ibland behöver man inte åka så långt hemifrån för att hitta riktigt fin natur att utforska! Grusvägar och traktorstigar kan ha mycket att bjuda på men ofta hittar jag mina egna stråk över kullar och genom skog för att göra det lite intressantare. För en blivande alpinist är det förstås nödvändig träning!


Ramnakullarna, ett naturreservat instiftat 1973. Maj 2012.
Utsikten är fin från Ramnakullarna, hela 134 m.ö.h!
Tjusiga hagar att gå genom. Bönderna brukar sällan bry sig.
Inte kossorna heller.
Raps! Vad gör landsbygden finare än ett gult skinande rapsfält?
Skogarna kring Häckeberga, här finns många
fina områden att upptäcka.
Skog. (I brist på bättre bildtext).
Det finns även en del kalhyggen. Tråkiga kanske, men det är
mycket bra träning för balans och koordination att stövla
rakt över med packningen och man får träna en
del på att se var man sätter fötterna.
En dag ska denna lilla gran ha vuxit upp och
blivit en ståtlig storgran! Eller kanske sluta
i någons vardagsrum? Vem vet, men jag ger
den ett litet lyckoönskande i alla fall.
Skog II.
Naturens eget hitte-på.
Det är skoj att gå lite vilse och hitta egna vägar, men
man får se upp så man inte plötsligt är omgiven utav kärr!
Alltid när jag ser gamla gärdsgårdar så tänker
jag på alla dem som slitit så genom seklen.
Vårt moderna samhälle har inte varit gratis.
Här en liten minisjö nära Häckebergasjön som jag faktiskt
inte vet vad den heter. Fint är här i alla fall och det går utmärkt
att grilla och campa här.
Äng.

Hage med staket och idylliskt hus.

Hästar finns det i princip överallt i Skåne.
Högt uppe på Romeleåsen.
Det finns många gömda paradis som ingen riktigt
tar notis om mer än de som har lyckan att bor där.
Ramnakullarna någon månad senare.

Den glade vandraren himself.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar