lördag 27 augusti 2011

Snart bär det av mot Frankrike och Mont Blanc

Då bär det snart av mot Mont Blanc, berget som vi nu förberett oss inför i nära tio månader. Vi hoppas förstås på att vi får bra väder och därmed en god chans att nå toppen.

Förberedelserna har som sagt pågått i nära tio månader och sedan jag kom hem från Sarek har det förstås accelererat något. En del ytterligare utrustning har behövts köpas och testas. Vi har även fortsatt att titta på hur själva bestigningen ska gå till. Det vanligaste sättet att bestiga Mont Blanc är via Gouter-leden. Folk brukar bo i hytterna och gå med så minimal packning som bara är möjligt. Man tar sig tämligen enkelt upp till cirka 3200 meter och stannar vid Tete Rousse, även ibland omnämnt som base camp. Här övernattar man vid stugan och nästa dag tar man 600 höjdmeter upp till 3800 meter och Gouter-stugan. Gouter-stugan har cirka 100 platser och här stannar alltså många och sover innan toppattacken påbörjas runt kl 02 på natten. Från Gouter är det cirka 1000 höjdmeter till toppen.

Vår plan har från början varit att endast nyttja egen utrustning och alltså inte bo i stugorna. Vi tänkte först ägna någon dag åt att bekanta oss med Chamonix och skaffa en del utrustning som tex isskruvar och karbiner.  Vi tänkte sedan bege oss upp mot Aiguille du Midi, ett berg som ligger bredvid Mont Blanc, för klättring och acklimatisering och kommer att vara där någon vecka. Vi kommer under den här veckan att försöka få så många dagar och nätter över 3000 meter som möjligt.

Andra veckan är tanken att vi ska bege oss mot Mont Blanc för att försöka nå toppen. Vi hoppas då vara tillräckligt acklimatiserade och i form för att klara av detta så smärtfritt som möjligt. Det kommer att ta oss i bästa fall tre dagar att nå toppen och två dagar ner, men det är mycket möjligt att det tar fler dagar i anspråk, speciellt om vi måste invänta bättre väder. Det är inte ovanligt att det rasar en snöstorm uppe på toppen medan det är solsken och fint runt omkring, och i sådana fall kan man bara vänta. Vi kan också behöva göra flera turer för att få upp all utrustning till 3800 meter där vårt high camp kommer vara.  Mycket hänger förstås på vädret och det är bara att hålla tummarna.

Träningsmässigt känner jag mig väl förberedd inför berget. För tio månader sedan då jag redan löptränat regelbundet ett tag och jag funderade över hur mycket jag skulle behöva träna inför Mont Blanc så slog det mig att istället för att försöka ta reda på hur mycket man måste träna inför just detta berget så kan man lika gärna ställa in sig på att försöka bli så bra tränad det bara går, och det är väl precis vad jag gjort dessa tio månader. Jag har försökt att köra en så mångsidig träning som möjligt och varvat löpträning, simning, cykling, styrketräning och klättring. Jag har även vandrat 8-10 km med 25 kg packning titt som tätt och totalt har det nog handlat om en 15-20 träningspass i veckan. Jag tycker mig ha bättrat på formen rejält och märkte av detta inte minst i Sarek där jag aldrig hade några problem alls med att bära packningen eller att ta mig framåt.

Nu inför Mont Blanc har jag provpackat ett par gånger och packningen är klart mycket större och tyngre än jag skulle önska, men det är många saker som ska uppför berget och det är inte mycket att välja på. Imorgon söndag kommer jag göra en sista packning och på måndag tar jag tåget till Stockholm för att träffa de övriga. Vi kommer gå igenom en del saker och sedan ta flyget till Genéve på tisdagen, och sedan vidare till Chamonix. Det ska bli fantastiskt roligt att komma ner till alperna och få göra ett försök på Mont Blanc.

Vi siktar på att vara åter i Sverige runt den 14 september och jag kommer sannolikt inte kunna göra några uppdateringar innan dess.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar